گروه اقتصادی - محمد عدلی: سه شنبه 31 اردیبهشت 1392 بازار طلا و سکه نوسانات قابل‌توجهی را تجربه کرد.

 بر این اساس بهای سکه تمام بهار آزادی بعد از 50هزار تومان افزایش نسبت به عصر روز دوشنبه، 13هزار تومان کاهش یافت و دوباره به یک میلیون و 250 هزار تومان رسید اما این قیمت همچنان بالاتر از حد نرخ جهانی طلا بود.

نوسانات بازار سکه به‌دلیل ایجاد شوک قیمتی در بازار جهانی طلا و البته بالاگرفتن شایعات در بازار انتخابات ریاست‌جمهوری بود. عصر روز دوشنبه به‌طور ناگهانی، قیمت جهانی طلا در شرایطی که دوران رکود را با سرعت طی می‌کرد، یکباره بر مدار مثبت قرار گرفت و رو به افزایش گذاشت. هر اونس طلا در کمتر از 20 ساعت با افزایش 65 دلاری مواجه شد و بهای آن به یکهزار و 397 دلار رسید.

این میزان رشد که در چند ساعت اتفاق افتاد قیمت طلا را به 6 روز قبل بازگرداند اما این روند صعودی در بازار جهانی پایدار نماند به‌گونه‌ای که از ظهر سه شنبه 31 اردیبهشت 1392 کاهش قیمت فلز گرانبها بار دیگر از سر گرفته شد تا بهای آن به یکهزارو 377  دلار برسد. بروز این نوسانات در بازار جهانی طلا موجب شد تا سکه نیز در بازار داخلی با شوک قیمتی مواجه شود.

نخستین واکنش بازار ایران به رخدادهای جهانی افزایش 90 هزار تومانی بهای سکه نسبت به صبح روز دوشنبه و رسیدن آن به یک میلیون و 250 هزار تومان بود. بعد از بازگشت روند نزولی به بازار جهانی طلا، سکه نیز قدری کاهش قیمت را تجربه کرد اما دوباره روند صعودی به‌خود گرفت. با وجود این سه شنبه 31 اردیبهشت در بازار ملتهب سکه، نرخ‌ها بیش از حد جهانی افزایش یافت.رئیس اتحادیه طلا و جواهر با تأیید وجود حباب در قیمت‌ها به همشهری گفت: زمانی که نوسانی قابل‌توجه در بازارهای جهانی رخ می‌دهد، واکنش بازار داخل هم از حالت عادی خارج می‌شود و معاملات تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

محمد کشتی آرای ادامه داد: نوسانات بازار طلا در آمریکا، کانادا و اروپا از عصر دوشنبه آغاز شد و این موضوع موجب ایجاد التهاب در بازار روز سه‌شنبه شد. فعالان بازار و خریداران واکنش‌های متفاوتی به این نوسان نشان دادند. برخی به فروش سکه دست زدند و برخی قصد خرید کردند. در این شرایط تعدادی از واحدهای صنفی دست از خرید و فروش کشیدند تا بازار به آرامش بازگردد.

وی افزود: در این شرایط اختلاف قیمت خرید و فروش افزایش می‌یابد به همین دلیل متوسط قیمت سکه مابین یک میلیون و 235 تا یک میلیون و 250 هزار تومان برآورد شد. هر گرم طلای 18عیار هم با قیمت‌هایی مابین 110 تا 117 هزار تومان معامله شد. رئیس اتحادیه طلا و جواهر همچنین با اشاره به ایجاد حباب در قیمت‌ها گفت: نوسانات ناگهانی برای مدتی کوتاه این شرایط را در بازار ایجاد می‌کند اما با بازگشت آرامش و ثبات به بازارهای جهانی می‌توان امیدوار بود در روزهای آینده بهای سکه و طلا در داخل به نرخ‌های واقعی بازگردد.

کد خبر 215316
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز